Najlepsze wypieki z dostawą we Wrocławiu i całej Polsce - zadzwoń i zamów

793 700 560

10 naturalnych zamienników cukru

195

Większość z nas lubi słodki smak i często nie potrafimy mu się oprzeć. Jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że biały cukier to delikatnie mówiąc, nie najlepszy wybór, który nie tylko szkodzi zdrowiu, ale też dodaje niektórym niechcianych kilogramów. Na szczęście istnieje wiele zdrowych i naturalnych zamienników cukru.

Możemy dzięki nim delektować się pysznym, słodkim smakiem bez uszczerbku dla naszego organizmu. Bez obaw możemy od czasu do czasu włączyć w naszą dietę naturalnie słodzone czekolady, ciasta, ciasteczka, a nawet torty. Przecież podczas celebrowania ważnych chwil nie może zabraknąć czegoś słodkiego – pobudzającego kubki smakowe i naturalnego :)

Monika Mastyk
Monika Mastyk

Biały cukier i jego sztuczne zamienniki

Słodki smak jest pierwszym, który poznajemy, dlatego kojarzy się nam z bezpieczeństwem. Węglowodany zawarte w cukrze podnoszą poziom serotoniny, czyli tzw. hormonu szczęścia, więc odczuwamy większe zadowolenie, przypływ energii i euforii – niestety krótkotrwały. Chcąc wyrwać się ze stanu huśtawki energetycznej mamy kilka możliwości.

Niektórzy sięgają po przemycane przez producentów sztuczne słodziki takie jak aspartam, acesulfan czy sacharynę. Ale żaden z tych produktów nie jest ani zdrowy, ani naturalny.

Lista problemów wynikających z nadużywania białego cukru jest bardzo długa, dodatkowo uzależnia prawie jak narkotyk… Ale badania pokazują, że również sztuczne słodziki powodują wiele skutków ubocznych, takich jak bóle głowy, nudności, wysypki, trudności z oddychaniem i inne.

Zdrowsze, bo naturalne zamienniki cukru

Zamiast białego cukru i sztucznych słodzików można wykorzystać całe mnóstwo słodkich darów natury. Niektóre z naturalnych zamienników cukru dodatkowo wzbogacają i pogłębiają smak oraz aromat kawy, ciasta czy potrawy. Wśród całego tego bogactwa można znaleźć zarówno coś dla dbających o wagę, dla cukrzyków oraz dla osób, którym po prostu zależy na zdrowiu, naturalnym pochodzeniu słodzika albo unikalnym smaku.

Cukier kokosowy

Cukier kokosowy ma głęboki, aksamitny, delikatnie karmelowy smak, który idealnie podkreśla aromaty ciast, ciasteczek i czekolad.

Cukier kokosowy charakteryzuje bardzo niski stopień przetworzenia. Jest wytwarzany przez odparowanie wilgoci z syropu pochodzącego z kwiatostanu palmy kokosowej. Znajdziemy tu więc wiele dobrych składników, choć w bardzo niewielkich ilościach – m.in. witaminę C i B1, magnez, wapń, potas, cynk i żelazo. Cukier kokosowy ma niski indeks glikemiczny, ale wysoka zawartość sacharozy powoduje, że cukrzycy powinni kontrolować spożywaną ilość.

Ksylitol (cukier brzozowy)

Ksylitol, obok cukru kokosowego, jest faworytem w Happy Cakes. Warto jednak wiedzieć, że ksylitol występuje w dwóch postaciach i tylko jedna z nich jest przez nas wykorzystywana oraz polecana. Pierwsza – najlepsza, pewna i najzdrowsza– to oryginalny ksylitol wytwarzany z soku brzozy w Finlandii. Druga – będąca właściwie podróbką oryginalnego cukru brzozowego i niezbyt polecana jest produkowana w Chinach  z kukurydzy i często pochodzi z nieekologicznych upraw.

Cukier brzozowy jest o 40% mniej kaloryczny niż biały cukier oraz ma niski indeks glikemiczny, jest więc idealny dla osób cierpiących na cukrzycę. Ponadto jest bardziej słodki od cukru, co powoduje, że można używać go w mniejszych ilościach – np. do posłodzenia ciasta na około 12 porcji wystarczy 100–120 gram ksylitolu. Idealnie sprawdza się do słodzenia dań na zimno, kawy i herbaty, a także do wypieków, gotowania oraz przetworów.

Oryginalny ksylitol, dzięki swoim składnikom odżywczym, niesie szereg pozytywnych korzyści dla zdrowia. Działa bakteriobójczo i wspomaga leczenie stanów zapalnych w ustach. Nie powoduje próchnicy, a nawet wspiera mineralizację zębów. Zwiększa przyswajanie wapnia, a przez to ma wpływ na budowanie mocnych kości. Powinny na niego uważać jednak osoby o wrażliwych jelitach, ponieważ może działać przeczyszczająco.

Erytrol (erytrytol)

Erytrol jest naturalnym zamiennikiem cukru pozyskiwanym przez fermentację z drożdży. Ma niemal zerową kaloryczność, jest zaledwie trochę mniej słodki (ok. 70%) niż biały cukier, nie ma specyficznego smaku jak stewia i nie powoduje problemów gastrycznych jak ksylitol. Ma bardzo niski indeks glikemiczny i nie wpływa na poziom cukru we krwi, erytrol jest więc głównym słodzikiem przy diecie ketogenicznej.

Niestety, dobrej jakości erytrol jest bardzo trudno dostępny. Oferowane w sklepach produkty w większości pochodzą z nieekologicznych upraw w Chinach. Zdarza się znaleźć dobry erytrol z Węgier, ale jest to jednak rzadkość.

Stewia

Stewia jest rośliną pochodzącą z Ameryki Południowej. Z jej liści pozyskuje się właściwie bezkaloryczną substancję o bardzo wysokim poziomie słodyczy (jest słodsza od cukru aż 150-300 razy), ale również o bardzo intensywnym, lekko gorzkim smaku. Ten naturalny słodzik nie ma wpływu na stężenie glukozy we krwi, odpowiedź insulinową, ciśnienie krwi ani masę ciała.

Najmniej przetworzoną formą są świeże, suszone lub sproszkowane liście stewii oraz wytwarzany z nich proszek, jednak ich charakterystyczny smak mocno wybija się i trudno go zneutralizować. W sklepach są dostępne również płyny i krople, które są przygotowywane zazwyczaj na bazie gliceryny roślinnej i ekstraktu ze stewii. Najbardziej przetworzoną i niezdrową formą jest proszek z dodatkiem stewii, który co prawda ma łagodniejszy smak i jest łatwy z zastosowaniu, ale często w większości składa się z maltodekstryny lub dekstrozy (czyli cukrów).

Miód

Miód jest naszym rodzimym rarytasem i super food. Zawiera witaminy (C, A i z grupy B), enzymy, kwasy organiczne, pyłki kwiatowe, białka i składniki mineralne (m.in. wapń, fosfor, magnez, żelazo, mangan). Składniki te powodują, że miód jest bardzo zdrowy – np. działa bakteriobójczo i grzybobójczo; łagodzi kaszel, astmę i katar sienny; poprawia wydolność serca. Najlepszą i najbogatszą we właściwości formą miodu jest miód surowy – nieoczyszczany, niefiltrowany i nie pasteryzowany.

Aby korzystać z dobroczynnych właściwości miodu, trzeba spożywać go w postaci surowej. Miodu nie wolno ogrzewać powyżej 40°C. Co ważne, podgrzewając go do wysokich temperatur, staje się wręcz toksyczny. Dlatego nie nadaje się do słodzenia wypieków, a także napojów i dań gorących. Zdecydowanie lepiej jest upiec niesłodkie ciasto i po wystudzeniu polać je miodem lub wykończyć orzechami w miodzie.

Miód ma wysoki indeks glikemiczny i jest bardzo kaloryczny, nie jest więc polecany cukrzykom oraz osobom z insulinoopornością.

Syrop ryżowy

Syrop ryżowy uzyskuje się przez gotowanie sfermentowanego brązowego ryżu. Przypomina miód, ponieważ ma złotawy kolor (od jasnego złota, po bursztynowy) oraz ciągnącą konsystencję. Jego smak jest delikatny i lekko orzechowy. Może być stosowany do słodzenia deserów na zimno, gorących napojów oraz wypieków.

Jako produkt niskoprzetworzony, syrop ryżowy jest źródłem witamin z grupy B oraz składników mineralnych(m.in. magnez, potas, cynk, wapń). Nie powoduje gwałtownego wzrostu stężenia cukru we krwi. W smaku jest łagodny, średnio słodki i ma wyczuwalny zbożowy smak.

 Syrop klonowy

Ten amerykański klasyk ma wspaniały karmelowy smak oraz głęboki bursztynowy kolor. Najlepiej smakuje na surowo, w deserach lub kremach. Bardzo dobrze nadaje się również do wypieków (np. ciasteczek owsianych) lub w połączeniu z czekoladą. Niestety ze względu na proces pozyskiwania i wytwarzania jest dość drogi. Sok, z którego powstaje syrop klonowy, jest pozyskiwany z 30–40-letnich drzew klonu i to tylko wczesną wiosną.

Warto jednak zainteresować się tym naturalnym słodzikiem, ponieważ syrop klonowy ma udowodnione właściwości prozdrowotne. Dzięki składnikom odżywczym, takim jak mangan, cynk, magnez, wapń, potas, fosfor, żelazo i witaminy z grupy B, m.in. pomaga zapobiegać nowotworom i cukrzycy, a także korzystnie wpływa na serce. Mimo to należy uważać, ponieważ podnosi poziom cukru we krwi.

Syrop daktylowy

Syrop daktylowy jest pozyskiwany z owoców palmy daktylowej. Jak same  jak daktyle, zawiera witaminy (A, C, E i z grupy B), minerały (m.in. potas, magnez, wapń) oraz sporą dawkę cukrów prostych. Jego składniki odżywcze mają działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, a także wspierają odporność. Ale wysokie stężenie fruktozy i sacharozy powoduje, że syrop daktylowy nie nadaje się dla diabetyków.

Syrop daktylowy świetnie sprawdza się w przekąskach dla osób aktywnych, np. w batonikach dla dzieci i sportowców. Ten naturalny zamiennik cukru można z powodzeniem zastosować do napojów, wypieków i potraw – zarówno zimnych, jak i gorących.

Melasa

Melasa jest to gęsty, brązowy syrop, który powstaje w procesie wytwarzania cukru m.in. z trzciny cukrowej, buraków czy karobu. Im ciemniejszy kolor, tym melasa jest mniej słodka i bardziej wyrazista w smaku, a także bogatsza w składniki mineralne. Najzdrowsza, a jednocześnie najmniej słodka jest melasa czarna. Ze względu na mocny smak jest polecana głównie jako dodatek.

Wśród składników melasy znajdziemy np. wapń, magnez, potas, fosfor, a także przeciwutleniacze. Powoduje to, że melasa spożywana w umiarkowanych ilościach wspomaga układ odpornościowy, normalizuje ciśnienie krwi, zapobiega osteoporozie. A przy tym melasa dostarcza o około 30% mniej kalorii niż biały cukier.

Syrop z agawy

Syrop z agawy był popularnym zamiennikiem cukru, uważanym początkowo za naturalny oraz zdrowszy niż biały cukier. Okazało się jednak inaczej. Oczyszczanie wchodzące w skład procesu produkcji pozbawia syrop składników prozdrowotnych. A finalna substancja, choć ma niski indeks glikemiczny, to składa się głównie z fruktozy w połączeniu z glukozą. Aktualnie odchodzi się powoli od syropu z agawy  w poszukiwaniu zdrowszych zamienników cukru.

Zastosowanie

Jak widzimy, jest wiele możliwości. Każdy produkt ma swój unikalny zestaw właściwości i możliwości  zastosowania. Przyglądając się im od strony praktycznej ksylitol nadaje się do wypieku prawie wszystkich ciast oraz blatów bezowych. Jeśli ktoś nie może jeść ksylitolu, do przygotowania bezy może użyć erytrolu. Cukier kokosowy również świetnie sprawdza się przy wypieku ciast i słodkiego pieczywa, jako dodatek do kremów, puddingów czy budyniu. Należy pamiętać jednak, że jest dosyć wilgotny przez co nie uda się nam ubić z nim białek. Do wszystkich deserów z czekoladą szczególnie dobrze sprawdzą się ksylitol, cukier kokosowy oraz syrop klonowy. Melasy, syropu ryżowego i innych syropów oraz miodu warto używać do dosłodzenia batoników, kulek mocy lub innych deserów, do których potrzebujemy trochę słodkiej polewy.


Brak komentarzy

Total
0
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0
preloader